Tuesday 8 May 2012

Hari Ibu


Mak
dulu aku tak mengerti erti 
erti kasih seorang ibu

Mak 
dulu aku cuma tahu aku tak puas hati
aku ingin begini begitu dan begini
dulu aku selalu di perhati 
dulu aku lebih menyendiri
kekadang rasa terpinggir sekali

Mak
aku pernah luah rasa hati
waktu tu aku dah abis mengaji
aku kuarkan apa terbuku di hati
tapi kau masih tak peduli
aku rasa sedih sekali
adakah engkau tidak mengasihi
anakmu yang ini

Mak
tapi dalam hati aku tak pernah mendendami
atas apa yang terjadi
sebab aku tetap menyayangi
engkau IBU hanya satu hingga ke mati

Mak 
dulu apa yang aku rasa mungkin tidak hakiki
cuma aku terlebih berasa hati
seolah engkau lebih menyayangi
yang lain berbanding diri ini

tapi.... 

Mak
kini aku sudah bergelar UMMI
UMMI kepada anak-anak kami
kini aku lebih mengerti 
walau apa yang terjadi IBU tetap mengasihi
setiap anak walau mungkin berbeza lahiri
tapi cinta dan kasih
tetap tersemat di hati

Mak
doaku untukmu tidak pernah berhenti
agar diberi kesihatan dan kebahagian 
duniawi dan ukhrawi
moga rahmat sentiasa mendampingi 

Mak
Engkau akan ku ingati
sehingga ke akhir hayat ini
untuk jasamu yang banyak sekali
tak mungkin mampu aku melakari
kehidupan ini tanpamu disisi

Mak
aku sangat sayang padamu
aku akhiri untuk kali ini
dengan jutaan terima kasih
untuk Mak yang aku 
cintai





No comments:

Post a Comment